Miksi tanssitapahtumat kuolevat?

Tässä on aihe, josta meidän on pitänyt jo pitkään tehdä artikkeli. Katutanssipuolella tapahtumat, kuten KPO Breaks, Trevenge, Fresca, Nordic Moves ja kymmenet pienemmät tapahtumat ovat lopettaneet toimintansa (toivottavasti väliaikaisesti). Nykytanssipuolelta emme ole hirveästi kuulleet muutaman ison festivaalin lisäksi tapahtumien olemassaolosta, mutta ilmeisen hankalaa on silläkin puolella. Salsa ja lattaripuolella tapahtumat sensijaan porskuttavat terveesti, jokaikinen viikko on montakin iltamaa, jotka ovat tupaten täynnä väkeä, vaikka sisäänpääsy olisi 10-15e. Mistä tämä johtuu?

Tanssin talon osalta jännitämmekin kovasti, osataanko siellä hankkeen toteutuessa keskittyä tuottajien osalta olennaiseen, ettei hieno idea luhistu samoihin ongelmiin kuin monet tanssitapahtumat.

Dance.fi:llä on järjestäjänä yli 100:n tapahtuman kokemus, 95% näistä täysin vailla kaupungin tai valtion tukea. Osa niistä on mennyt hyvin, osa täysin mönkään ja kaikki opittu kantapään kautta. Jos olisimme saaneet itse vinkkejä, niin olisimme säästyneet monelta ärräpäältä sekä varmasti säästäneet kymmeniä tuhansia euroja vuosien varrella.
Päätimmekin siis kerätä tähän hieman vinkkejä kaikille tapahtumatuottajille.

organizing_quote_05

1. Järjestäjät luhistuvat työmäärän alle.

Suurin syy tapahtumien loppumiseen on tämä. Pienenkin tapahtuman järjestämiseen menee monta kuukautta aikaa miltei kokopäivätyönä. Tämän duunimäärän voi ehkä vuoden pari tehdä, mutta sitten tulee jaksamiseen stoppi. Välillä järjestäjät haalivat liikaa duunia itselleen ja helposti ajavat itsensä kuiluun. Samoin järkkärit itse eivät pääse tapahtumasta juuri nauttimaan ja koko homma on kovin epäkiitollista, harvoin ihmiset jaksavat kiittää järjestäjiä tapahtuman jälkeen.

Tässä muutama tärkeä pointti, jolla turhaa työmäärää saa vähennettyä.

– Tapahtumapäivänä pääjärjestäjillä ei saa olla liikaa duunia. Lipunmyynti, siivous, juontaminen, musiikit yms. kaikki pitää ulkoistaa muille ja tapahtuman tulisi mennä eteenpäin omalla painollaan, vaikka pääjärkkäri ei liikuttaisi evääkään (tämä on siis ihanne).

– Karsi turhat asiat pois.

”Yhdessä tapahtumassa järkkäri vielä aamulla leipoi pullia tapahtumaan, painoi t-paitoja, oli lipunmyynnissä, piti kioskia yllä ja suhasi hulluna ympäri jameja koko päivän. Tapahtuma oli ehkä Suomen tanssihistorian loistavin, mutta hän saikin täysin burnoutin tämän jälkeen, eikä tätä tapahtumaa enää sen koommin järjestetty.”

”Maailman suurin tanssitapahtuma Juste Debout kerää 14000 katsojaa/tanssijaa Bercy areenalle. Nerokasta tässä on se, että ainoat vieraat tässä on vain 4 tuomaria, ei yhtään mitään muuta extraa.”

”Battle-tapahtumat ja nykytanssiesitykset eivät keränneet yleisöä, eikä osallistujiakaan. Ketä ja mitä varten niitä sitten järjestettiin? Kilpailumuotojen ja tanssijoidenkin pitäisi kehittyä ajan mukana, eikä roikkua vanhoissa kehyksissä.”

2. Raha

”Tapahtuman tulisi tulla toimeen omilla lipputuloillaan. Tämä takaa itsenäisyyden ja vähemmän stressiä, tuleeko sinä vuonna apurahaa vai ei. Sitten jos apuraha tulee, sitä voi käyttää tapahtuman kasvattamiseen ja samalla myös seuraavan vuoden rakentamiseen ja promoamiseen joka synnyttää siten positiivisen kierteen.”
”Olisi tärkeää tuottajallekin oppia ajattelemaan kuin yrittäjä, koska ei voi joka vuosi tukeutua apurahoihin, eikä tapahtuma mene eteenpäin jos budjetti on kiinni tuista.”

3. Tee jo kahta seuraavaa tapahtumaa, panosta jatkuvuuteen

”Mieti koko ajan jo seuraavia vuosia. Promoa jo samalla seuraavaa tapahtumaa, pyri siihen että tapahtumasta säästyy rahaa seuraaviin jameihin, muuten aloitat taas ensi vuonna nollasta, tai jopa miinukselta.”

4. Tanssijoiden/artistien pitää itsekin oppia tukemaan kulttuuria

”Maksat leffalipuista 15e. Baariin sisäänpääsystä 10e. Netflixistä vuodessa 120e. Kupin kahvia päivässä, vuodessa tämä on 720e. H&M köpönen paita 15e. Mäkkiin 8e. Olueen 6e. Mutta kerran vuodessa järjestettävästä tanssitapahtumasta 15-20e on sulle liikaa?”

”Jos isoja tapahtumia on muutama vuodessa, niin kerää vaikka pulloja pari päivää ja sillä säästää sen 30e, se ei ole oikeasti liian iso raha maksettavaksi. Samalla tuet kotimaista tanssikulttuuria ja sen jatkuvuutta. Jos on 5e sisäänpääsy, tiedät jo siinä vaiheessa ettei tämä tapahtuma tule toteutumaan kovin montaa kertaa”.

”Esimerkiksi Salsa-tapahtumissa sisäänpääsyyn kuuluu aina yksi tanssitunti. Näin 15e hinnalla saa jo kaksi asiaa, tuottajienkin kannattaa siis luoda lisäarvoa pelkän sisäänpääsyn lisäksi”.

”Vaikka meillä olisi nimet listassa kaikkiin Suomen tapahtumiin, niin pyrin itse aina maksamaan silti, joka ikinen kerta. Ihan vain tukeakseni tapahtumaa ja antaakseni kunnioitusta järjestäjille.”

5. Osallista

”Pakko sanoa tämä nyt ääneen. Tanssille ei todellakaan ole niin paljoa kysyntää, ikinä ollutkaan, että sitä haluaisi joku random-tyyppi katsoa. Se on fakta. Miltei ainoat katsojat ovat toiset tanssijat jotka itsekin esiintyy ja läheisimmät kaverit tai perhe. Eli järjestä sellaisia tapahtumia, missä muutkin tanssijat pääsevät esiintymään/tanssimaan ja muutkin katsojat kokemaan muuta kuin penkissä istumisen. Jos siis haluat ihmisiä paikalle.”

What next?

Tässä vain murto-osa ajatuksista joita olemme saaneet aiheeseen liittyen kerättyä, aiheesta saisi kirjoitettua kokonaisen kirjan.

Meiltä on pyydetty pitkään workshoppia taikka seminaaria tapahtumajärjestämisestä ja järkkäämmekin nyt yhden heinäkuussa. Tervetuloa siis mukaan, käsittelemme kaikkia näitä sekä satoja muita asioita tarkasti ja ajatuksella. Tämä soveltuu kaikille tapahtumatuottajille, genresta riippumatta. Mukana konkreettisia aiheita, mm:

Kuinka löydän edullisen/ilmaisen/sopivan tilan
Oma media, promootiokanavat
Aikataulutus
Mistä apurahoja, sponsoreita ja tukea
Yhdistyksen perustaminen
Ulkomaiset vieraat ja esiintyjät
Tekniikka, valot ja äänentoisto
Lippujen ennakkomyynti ja hinnoittelu jne. jne.

Mikä?

Tapahtumajärjestäjän seminaari Aika: 25.7.2016
Paikka: Dance.fi Danceschool, Aleksis Kiven katu 34, Helsinki
Tarkemmat infot ja speksit päivittyvät Facebook-eventtiin, joten kannattaa seurata. Samana viikonloppuna järjestetään myös jokavuosinen Katutanssijan opettajakoulutus.

Vastaa