Miksi J Dilla?

Dilla

Dilla

Dillan tribuuttipostausta on suunniteltu jo vuosia, mutta se tuli jälleen akuutiksi, kun ystävämme Mustang-mies, jonka kanssa on tutustunut aivan muuta kautta kuin musiikki- tai tanssihommista, yllätti joululahjallaan, joka oli siis Dillan snapback -lippis Detroit Stars -väreillä(btw ehkä paras joululahja ikinä).

IMG_6710

Jaydee aka J Dilla on edesmennyt muusikko, hiphop-historian yksi arvostetuimmista tuottajista, nero ja rakastettu musiikkituottaja, jolla on erityinen paikka myös Sneakers.fi-toimituksen sydämessä. Dilla toi hiphoppiin mukaan tiettyä mullanhajuista sielua ja ennenkaikkea älyttömän luovaa musikaaliutta, jota kukaan muu tuottaja ei tuohon aikaan tehnyt. Varsinkin tanssijana on saanut viettää Dillan musiikin parissa monia satoja tunteja, josta ei voi olla muuta kuin kiitollinen. Tässä Spotify-lista biiseistä

Dance.fi tanssikoulun 2 salia on nimetty toinen Jay Dee saliksi ja toinen Sala Tito Puente:ksi, kunniottaen näitä kahta suurta muusikkoa, jotka ovat vaikuttaneet kenties eniten Dance.fi:n syntyyn.

Jaydee sali

Jaydee sali

Sneakers.fi:n artikkeleissa on usein kyse katutanssijan näkökulmasta musiikkiin, kaupunkiin ja kulttuuriin. Tässä muutama Dillan biisi, jotka ovat olleet vahvasti mukana meille tärkeissä katukulttuurin käännekohdissa.

Pharcyde – Runnin
Jos on pakko valita kaikkien aikojen Hiphop-biisi, se on tämä. Stan Getz -sämple, rullaavat rummut ja Pharcyden äijien rytmikäs flow. Dilla toi hiphoppiin kauneuden ja tämä biisi myös muutti tanssijoiden suhtautumista musiikkiin. Tämän biisin ja Dillankin suorana perintönä voisi ehkä nähdä vaikkapa esimerkiksi Nordic Soul -festivaalin Healing Hiphop -sarjan.

Slum Village – Fall in Love

Dillan oman bändin ehkä kuuluisin biisi. Rytmit vie heti suoraan Dilla-maailmaan, tekee mieli laittaa buutsit jalkaan, luurit korvaan ja lähteä tarpomaan lumen keskelle kohti Kisistä, eikä harmita lainkaan.

J Dilla – Donuts

Dillan poismenon jälkeen tuli melkein heti Donuts-levy. Noihin aikoihin perustetussa Popot-lenkkarikaupassa soitimme jatkuvasti tätä levyä ripiitillä. Jo tuolloin kuunneltiin musiikkia enemmän mp3-sinkkuina, DJ:t aloitti soittamaan Seratoilla, ja vinyyli sekä varsinkin CD oli hiipuva formaatti. Kuitenkin halusimme ostaa tämän nimenomaan levynä ja kokonaisuutena kuultavaksi ja tämä olikin viimeinen CD, jonka olemme tänne toimitukseen ostaneet. Donuts kertoi tietyllä tapaa koko aikakauden muutoksesta, analogisesta digitaaliseen. Aina kun tämä soi, niin musiikki vie sinne 2000-luvun loppupuolen Isoroobertinkadulle, kun Punavuoressa oli vielä nouseva, raikas ja väkevä musa, design ja vaateskene.

J Dilla – Fuck the Police
Suomessa katutanssiskene oli vihdoin muovautumassa, ei ollut enää pelkkää breikkiä, vaan muutkin lajit tulivat esiin SADE-festivaalin kautta ensimmäistä kertaa virallisesti framille. Järjestettiin historiallisesti ensimmäiset Juste Debout Finland -kilpailut, joka oli tavallaan kansainvälisen suomalaisen Katutanssin toisen tulemisen lähtölaukaus. Treeneissä soi jatkuvasti Dillan klassikot kuten Fuck the Police ja sitten se tulikin suoraan karsintabiisiksi. Fiilis oli aivan uskomaton. Katutanssi oli tullut Suomeen jäädäkseen ja siitä kasvaen nyt yhdeksi isoimmista harrastuksista ja alakulttuureista.

Spacek – Eve (J Dilla remix)
Tässä myös legendaarista Dilla-soundia, joka soi todella paljon klubeissa tuona aikana. Ripaus jotain vanhaa ja ripaus tulevaisuutta, toimi hyvin tietyn pre-milleniaali sukupolven, ajan ja Helsingin kaupunginkin muutoksen soundtrackinä.
Kaupunki ja ihmiset muuttuu, mutta Dillan musiikki jää aina.

Vastaa