Kuinka elät pitkään by Sneakers.fi Okinawa x ruokaviikko x kotimaiset antioksidantit

Ruoka-aiheisia kysymyksiä tulee jatkuvasti toimitukseen, joten johtavana ”gourmet-julkaisuna” päätimme omistaa yhden postauksen himassa safkaamiselle.
Täällä Sneakers.fi toimituksessa olemme sitä ikäluokkaa, joille ei kotona taikka koulussa opetettu kovinkaan paljon laadukkaasta ravinnosta. Kymmenisen vuotta tuli siis syötyä pelkkää einestä ja valmispizzaa. Klassikko oli pellille ranut, lihapullat ja ketsuppiä päälle. Joka päivä valkoista leipää, voimariinia ja oltermannia. Kuin huomaamatta, tällä tyylillä elinennuste onkin lyhentynyt monta vuotta ja tanssijana oli oikeasti pakko alkaa kelaamaan mitä safkaa. Ei mennyt kauaa kun huomasi sen klassisen faktan, että olet juuri sitä mitä syöt. Elämäsi pituus/laatu määräytyy hyvin pitkälle myös sen mukaan, mitä laitat suustasi sisään. Junnusta pitäen pitäisi keskittyä enemmän mitä skruudaa, miksi näitä ei opeteta koulussa tarkemmin? Ruokahifistely on yksi järkevimmistä harrastuksista mitä on olemassa.

Huomioikaa myös, että ei ole yhtä oikeaa tapaa syödä ja tutkimuksia sekä ”asiantuntijoita” on miljoonia. Kannattaa aina itse perehtyä ja tutustua terveellisen ruoan saloihin.

Sneakers.fi ruokaviikko saa inspiraationsa japanilaisesta ruokavaliosta ja tarkemmin sanottuna okinawalaisesta ruokaympyrästä. Okinawan saarella elää maailman pitkäikäisimmät ihmiset ja toimituksemme oli aikoinaan viisi viikkoa keskellä tyyntä valtamerta tutkimassa hyvän elämän salaisuuksia.
Tässä on tiivistettynä muutamia tapoja, joilla voi kohentaa omaa ruokaviikkoa.

1. Älä stressaa
Ruokaakin tärkeämpi asia. Vähemmän stressiä ja kuumotuksia. Okinawan saarella ihmiset olivat todella rentoja ja leppoisia verrattuna muihin japanilaisiin. Trooppisella saarella on älyttömän kuuma ja senkin takia jengi tuntui ottavan kaikesta pakostikin lungimmin. Elämä on lyhyt ja lyhenee vieläkin nopeammin jos puskee oravanpyörää joka päivä kuumotuksissa.

2. Paljon vihanneksia & muutama vegepäivä viikossa
Vihannekset jäävät usein syömättä. On vain tottunut siihen, että pöydässä pitää aina olla jotain lihaa. Tästä voi irrottautua, jos vaikka pakottaa itsensä pitämään muutaman kasvispäivän. Muutama päivä viikossa, jolloin ei syödä mitään lihaa. Näin opit samalla tekemään erilaisia kasvis-safkoja. Lihan voi tarvittaessa korvata tofulla, soijarouheella jne. Aluksi kelaa, että kasvismättö ei vaan ole tarpeeksi hyvää, mutta tämä on täysin myytti. Oikeat mausteet ja vegemuhju maistuu paremmalta kuin liha. Myös muina päivinä pitäisi syödä kolme kourallista vihanneksia. Perus vihreäsalaatti, kurkku ja tomaatti on pakettina todella tylsä, sitä ei jaksa kukaan, mutta pienellä kustomoinnilla kasviksista saa älyttömän hyviä. Jos syöt ulkona, kannattaa kokeilla kasvisvaihtoehtoa. Kiinalaisessa voi testata tofuateriaa kanan sijasta ja nepalilaisissa sekä intialaisissa ravintoloissa kaikki kasviskeissit ovat aivan taivaallisia.

3. Paljon kalaa
Japanissa kiskotaan fisua ihan huoletta. Kalasta saa paljon niitä hyviä rasvoja. Suomessa on mielettömän hyvää kalaa ja kun paistaa yhden lohen, siitä riittää muutamaksi päiväksi. Joka viikko vähintään kaksi kalapäivää!

4. Yksi possupäivä viikossa = victory
Uskokaa tai älkää, Okinawalaiset ovat kuuluisia siitä, että he syövät paljon possua. Possusta saa nimittäin niitä omega-3 rasvoja, jotka tekevät gutaa.

5. Pähkinät ja avocado
Pähkinät = the original superfood. Pähkinäsekoitus kulhoon ja siitä ammentaa joka päivä salaattiin, aamupalaan, pääruokaan ihan mihin vaan. Pähkinöiden lisäksi Avocado on ihan jumalainen hedelmä, jota tekee mieli vetää vaikka joka päivä.

6. Korvaa sokerijuomat ja limut jollain muulla
Ehkä se on myös hilusti plaseboa, mutta ennen kaikkea tulee jotenkin terveellinen olo, kun on vetänyt jotain havulta maistuvaa kitkerää juomaa mehun sijaan. Pointti on korvata päivittäiset limut jollain muulla. Laita jääkaappiin isoon kulhoon vaikka kylmää vihreää teetä, pakurikääpäteetä taikka havupuu-uutejuomaa ja juo sitä aina janoon. Luomumustikka ja mustaherukkamehut ovat myös todella jees. Jossain vaiheessa niistä alkaa digaamaan niin paljon, ettei tee edes mieli teollisia sokerilitkuja.

7. Raw food
Japanissa safka tarjotaan melko sellaisenaan, lähellä sitä tilaa, missä se ruoka on ollut. On hyvä välttää lisäaineet ja marinadit jos vain pystyy.

8. Eksoottisen ruoan päivä
Pidä yksi päivä viikossa, jolloin on pakko tehdä vaikkapa japanilaista safkaa. Sushia, misokeittoa, tofua, levää, kalaa, riisiä, mitä vain. Opit samalla tekemään ihania eksoottisia ruokia ja näillä voi päteä myös sosiaalisessa elämässä 😉

9. Herkuttelupäivä
On hyvä pitää yksi vapaampi ruokapäivä, jolloin ei mieti ihan niin tarkkaan mitä syö. Liika ruoasta stressaaminen ja murehtiminen johtaa helposti pakkomielteisiin ja extreme dieetteihin. On hyvä ottaa rennosti, kuten kaikessa muussakin elämässä.

10. Karppaus?
Japanilaiset safkaa riisi nimistä hiilihydraattia ihan älyttömät määrät, ja joka ikisellä aterialla. Sitä voi miettiä, onko se sitten miten epäterveellistä.

11. Hymyile
Safkaa rennosti ja mahdollisesti perheen tai hyvän porukan kanssa. Kun hymyilyttää ja on hyvää safkaa nenän edessä, niin asiat eivät voi olla huonosti :)

Tässä siis Sneakers.fi safkaviikko, suluissa esimerkkipäivälliset.

Ma: Kasvispäivä (Folionyyttiin pestoa, tomaattia, parsakaalia, sieniä, pähkinöitä, kesäkurpitsaa ja uuniin)
Ti: Kalapäivä (Lohta, riisiä, soijaa ja vihanneksia)
Ke: Kasvispäivä (Mutti/härkis/sipuli/kesäkurpitsa/paljon oliiviöljyä/täysjyväpasta)
To: Possupäivä (Osta rypsifileetä, lisäksi riisiä ja kasviksia)
Pe: Eksoottisen safkan päivä (Esim. japanilaista, thaikkua tai neppeä)
La: Herkkupäivä (Ota rennommin, mutta älä syö liikaa, pieniä annoksia)
Su: HC Brunssi/Smoothie/Terveyspäivä

Linkkejä

Okinawan dieetti 
Pakurikääpä
Pitkä ikä
Makeat ja suolaiset

Vastaa